10 faktaa cyclocross-pyöristä

1. Cyclocross-pyörällä ajat niin asfalttiviidakoiden kun mutaisten ryteiköiden läpi

Cyclocross-pyörät ovat tunnettuja siitä, että niillä voi ajaa vaivatta millaisessa maastossa tahansa. Viime vuosina Cyclocross-pyörät ovat yleistyneet paljon, varmasti juurikin niiden monikäyttöisyyden vuoksi. Voit käyttää samaa pyörää työmatkoihin, metsässä rymyämiseen ja tavoitteelliseen treenaamiseen. Kaikki ominaisuudet samassa paketissa! Cyclocross sopii ympärivuotiseen harjoitteluun, nimittäin edes lumi ei ole sille este. Kovilla paukkupakkasilla on myös mahdollista käyttää pyörää sisäpyöränä. Kätevää, eikös vaan!

2. Cyclocross-pyörät ovat uskomattoman monipuolisia

Kuten jo äsken aihetta sivuttiin, on cyclocross-pyörän monipuolisuus niiden suurin vahvuus. Tarvitset pyörää sitten työmatkalle, metsäretkille tai treeniin, löydät kaikkiin näihin tarvittavat ominaisuudet cyclocross-pyörästä. Cyclocross-pyörä on loistava valinta niin luonnon ystävälle, työmatkapyöräilijälle kuin kestävyysurheilijalle, kuntoilijalle ja kisakuskille. Joko alkoi cyclocross-pyörän osto pyöriä mielessä?

3. Cyclocross-pyörä on maantiepyörästä kehitetty vauhdikas pyörätyyppi

Cyclocross-pyörä on siis maantiepyörästä kehitetty vaihteleviin olosuhteisiin soveltuva vauhdikas ja hyvin rullaava pyörätyyppi. Muokkaamalla mm. rengasleveyksiä ja ohjainkannatinta, saat itsellesi pyörän, jolla on nautinto ajaa ympäri vuoden.

4. Cyclocross-pyörissä on levyjarrut

Tämä krossariksikin kutsuttu pyörä on sekoitus maantie- ja maastopyörää. Taivutetun droppitangon ansiosta se muistuttaa kuitenkin ajo-ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään enemmän maantiepyörää. Juuri droppitanko on se, mikä erottaa cyclocross-pyörän esimerkiksi hybridipyörästä. Toinen huomion arvoinen ominaisuus cyclocross-pyörissä on niille standardiksi muodostuneet levyjarrut, jotka pysäyttävät luotettavasti matkan teon kaikilla alustoilla ja kaikenlaisissa olosuhteissa. Kun on ehtinyt tottua levyjarruihin, vanhat cantilever-jarrut tuntuvat lähinnä huonolta vitsiltä.

5. Cyclocross-pyörässä on käyrä ohjaustanko..

Kuten äsken jo mainittiin, käyrän droppitangon ansiosta cyclocross-pyörä muistuttaa ajo-ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään paljon maantiepyörää. Vaikka pyörien ajoasento on sporttinen, suurin osa niistä on kuitenkin paljon rennompia verrattuna maantiepyöriin. Käytännössä se tarkoittaa, että ajoasento on pystympi ja pyörän päällä oleminen on mukavaa myös silloin kun ajetaan epätasaisella alustalla.

6. ..ja kapeat renkaat

Ehkä merkittävin tekijä cyclocross-pyörän ajomukavuudessa on renkaat. Cyclocross-pyörän renkaat voivat olla jopa yli 35 mm, pyörämallista riippuen. Luonnollisesti myös renkaiden kuvio on karkeampi maantiepyöriin verrattuna, mutta silti sileämpi kuin maastopyörissä. Jos haluat cyclocross-pyörästäsi enemmän maantiepyörän kaltaisen, vaihda siihen kapeammat ja sileämmät renkaat.

7. Cyclocross-kilpailuja järjestetään yleensä syksyllä ja talvella

Lajin maailmancup-kausi alkaa syyskuussa ja päättyy tammikuussa.

8. Kilpailut ovat suosittuja erityisesti Belgiassa ja Hollannissa

Cyclocross on suosittu pyöräilyn syys- ja talvilaji etenkin Belgiassa ja Hollannissa. Lajilla on vahvat perinteet Keski-Euroopassa. Viime vuosina laji on noussut suosituksi Tšekeissä, etelänaapurissamme Virossa sekä erityisesti Yhdysvalloissa ja Briteissä.

Cyclocross yhdistää maastopyöräilyn teknisyyden ja maantiepyöräilyn vauhdin hurman. Ajoaika cyclocross-kilpailussa on n. 30-60 minuuttia ja yhden kierroksen pituus on n. 2,5-3,5 km. Kilpailussa ajetaan mahdollisimman monta kierrosta etukäteen määritellyssä ajassa. Ensimmäinen ja eniten kierroksia ajanut voittaa osakilpailun. Pisteet jaetaan sijoitusten mukaan.

9. Cyclocross-kilpailuista yleinen mielikuva on mutaista rinnettä ylös pyrkivä ja pyörää olallaan kantava kilpailija

Cyclocross-pyörien on tärkeää olla kevyitä, jotta kilpailija pystyy nostamaan pyörä esteiden ja jyrkänteiden yli.

10. Cyclocross-pyörän tyypillinen omistaja on yleensä joku seuraavista:

  • Maantiekuski, joka haluaa vitkuttaa kotimaan rajallista pyöräilukautta mahdollisimman pitkään.
  • Peruskuntolenkillä oleva maastopyöräilijä, joka polkee leppoisaan tahtiin kuntoilumielessä.
  • Työmatkapyöräilijä, joka harrastaa pyöräilyä ja osaa tarvittaessa paikata puhjenneen kumin ja vahingon sattuessa tietää kuinka toimia.
  • Intohimoinen pyöräilijä, jolta löytyy tallista enemmän kuin yksi pyörä. Kokoelmaan saattaa mahtua useampikin cyclocross-pyörä, koska kyllähän jokaisella itseään kunnioittavalla pyöräilijällä on harjoittelu- ja kilpapyörät erikseen!